Nitrox

< Back

To clean or not to clean

Der er ikke enighed om hvordan Nitrox skal behandles, hvordan udstyret skal rengøres, om der skal specielt udstyr til Nitrox, om der kommer CE-regler for Nitrox.
(Fra 2003 er der Europæiske Normer for udstyr, der skal bruges til dykning med Nitrox – Regulator og flaskeventiler skal være fremstillet og godkendt i henhold til specielle CE-normer for Nitrox udstyr)

Hvad mener eksperterne? Kan de blive enige?

Følgende er frit oversat efter artikel i “DIVE REPORT”.
Den store ILT rengørings debat. “To clean, or not to clean…” Det er spørgsmålet – og svaret er debatteret ofte og voldsomt i dykkerkredse siden Nitrox begyndte at se ud som om det have en kommerciel interesse.
For at reducere risikoen for ild når der arbejdes med ren ilt er eksperterne enige om, at systemet skal fremstilles af iltbestandigt materiale samt være rent og fri for kulbrinter – oliefrit. Med nitrox, med iltindhold fra 22% – lidt mere end luft- til 50% er der opstået to “lejre”.
Nogle siger at iltberiget luftblandinger skal behandles som ren ilt. Andre siger at med 40% ilt og mindre kan den behandles som standard luft.
“Retningslinierne for ren ilt foreskriver ,rengør alt” Udtaler Glenn Butler, CEO for Life Support Technoligies, konsulent for medicin, maritim og luftfartsindustrien. “Militæret kom op med 40 procent reglen af transporthensyn – de kunne have valgt 50 procent – og fået det med diskussionen”. Indtil nu, siger Butler, har alle tilfælde med ild vedrørt ren ilt. SIKKERHED OG RENGØRING “Som vi ser det bør nitrox behandles som ilt” siger Robert Jones fra Hycomp, der fremstiller oliefri højtryks luft- og gaskompressorer. “Næsten alle inden for gasbranchen – The Compressed Gas Association, the American Society of Testing and Materials – siger det samme. Vi har ikke nok data til at sige andet. Bare fordi noget ikke har medført ild betyder ikke at det ikke vil”.
American Nitrox Divers International (ANDI) deler den samme indstilling om behandling af nitrox – deres SafeAirTM – som ilt. “Vi har taget den stilling fordi vi mener den er mest konservativt, den nemmeste at forsvare og den sikreste” siger ANDI’s Stuart Masch, chief operating officer.

DET ER NÆSTEN LUFT
“Der er ingen forskel på at arbejde med 40% nitrox eller mindre og luft, uanset om det er ved højt eller lavt tryk” siger Bill Delp, fra Undersea Breathing Systems. “Antændelse er kun et problem ved tryk over 10000 PSI (ca. 690 Bar)”.
Flere grupper inkluderende Occupational Safety and Health Administration (OSHA, U.S. Navy, Coast Guard og Natioal Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) har længe benyttet 40% reglen. Det samme gør International Association of Nitrox and Technical Divers (IANTD) og ifølge Delp følger Professional Assiociation of Diving Instructors (PADI) også disse retningslinier.

OLIEFRI ELLER FILTRERET?
Hvor ren er ren? En oliefri kompressor er virkelig ren, men kan være meget dyr. Mange udbydere er tilfredse med resultatet de får ved at benytte filtreringssystemer fra firmaer som Lawrence Factor – selv om det ikke er den mest elegante løsning fra en teknikkers synspunkt. “Vores indstilling er, at oliesmurte kompressorer ikke bør anvendes i forbindelse med iltberiget luft” siger Masch “Bare fordi den er oliesmurt betyder ikke, at den ikke kan fremstille ilt-kompatibel luft. Men det er selvmodsigende at smøre et system med olie for derefter at filtrere olien fra “. Jones er ikke enig. ” Uanset hvor meget du filtrerer vil der stadig findes kulbrinter” siger han. “Udbyderne kan formentlig benytte de eksisterende anlæg, hvis det fungerer som det er designet, men 80% fungerer ikke korrekt” siger Butler. “De for varme eller for kolde, filtrene er ikke vedligeholdt og deres indsugning er i et dårligt område…”

BAG BUTIKSDØREN
Kunderne og deres udstyr skal også med ind i diskussionen. Masch siger, at nogle forretninger ser ekstra indtægt i muligheden for at forlange deres nitrox kunder specielt renser, og benytter specielt udstyr. “Kunderne efterlyser nogen, der vil fortælle dem hvad de vil høre”. Butler er enig i, at der vil være forhandlere, der ser frem til at fortælle deres kunder at de skal betale for at få deres flasker og ventiler ilt-rensede. Formålet kan blive lidt “tåget” selv når udbyderne forlanger ilt-rensning. “Du mister kontrol med flasken, du ved ikke hvad der sker med den” siger Butler. En flaske kan blive ilt-renset den ene uge, for så at blive fyldt fra en oliesmurt kompressor den næste uge. “Det er måske en god ide at skifte flaskeventiler til ilt-kompatibelt udstyr”.

DRAG DINE EGNE SLUTNINGER
Mange tekniske hjerner har diskuteret ilt-rengøringspolitikken til de tidlige morgen timer – og vi tror at det hele vil blive kogt ned til forskellige filosofier. Ifølge Glenn Butler “Dette emne er politisk baseret, ikke teknisk. Forretningerne skal vælge deres organisation ud fra andre synspunkter. Sidst NASA blandede politik og teknik sprang rumfærgen Challanger i luften”.

Nitrox No-Nos
Udbydere vil finde en mængde gråzone områder når der skal blandes og fyldes nitrox. Mange emner er stadig oppe til diskussion. Der er dog enkelte punkter, som selv de bitreste konkurrenter er enige om er godt eller ikke godt når de diskuterer:

  • Du kan ikke benytte svejseilt til at blande med, det skal være medicinsk ilt.
  • Du kan ikke bare skifte til en ny olie på en oliesmurt kompres.
  • Det er ikke det eneste problem. “Food-grade” silikone (silikone der kan benyttes i forbindelse med madvarer) er sikker at indånde, men meget brandfarlig. Producenterne bryder sig ikke om ideen med at benytte den i forbindelse med komprimeret luft, slet ikke med ilt-beriget luft.
  • Halocarbon olier brænder ikke, men de er meget giftige.
  • Man kan ikke toppe GRADE E luft på top af ilt. Mængden af kulbrinter, der er lav nok til at forhindre væskende lungebetændelse er stadig for høj til en sikker blanding med ilt.

Du kan læse mere om Nitrox her http://www.scubadiving.com/gear/truthnitrox